رویکردهای نوین آموزشی، از کاربرد فناوری تا آموزش دانش آموز محور

رویکردهای نوین آموزشی، از کاربرد فناوری تا آموزش دانش آموز محور


استفاده از فناوریهای نوین و رویکردهای خلاقانه برای درگیرکردن دانش آموزان، جایگزین شیوه های سنتی در آموزش و پرورش شده است با این حال همچنان موانع زیادی بر سر راه است. در سراسر جهان چه رویکردهایی برای تجدید نظر در روشهای آموزشی وجود دارد؟

استرالیا، آموزش مبتنی بر تکنولوژیهای جدید

صنایع مدرن سریعتر از همیشه در حال تحولند. نیاز به دانش آموزانی داریم که برای رویارویی با فناوریهای نوین و نیازهای قرن بیست و یکم آماده باشند. در مدرسه شلدون در بریزبن استرالیا به تازگی مرکزی آموزشی برای پرورش کارآفرینان و نوآوران آینده راه افتاده است و با بهترین دانشگاهها رقابت می کند این مرکز«حوزه لینک» نام دارد.

«حوزه لینک» شامل کارگاه طراحی با کمک رایانه، آزمایشگاه ساخت پیش نمونه روبات و تأسیسات تولید فیلمهای تلویزیونی است. در آزمایشگاهها نیز دستیارهای روباتی وجود دارند که با آی پد کنترل می شوند.

با این ابتکار، دانش آموزان تجربه کار با روبات را می آموزند. دانش آموزان می توانند بیست و چهار ساعت شبانه روز از سالنهای مجهز و تأسیسات «حوزه لینک» استفاده کنند.

برزیل، رویکرد آموزشی دانش آموز محور

با وجود سرمایه گذاریهای زیاد، نظام آموزشی برزیل غرق در مشکلات است. تغییرات به کندی رخ می دهد اما الگویی جدید برای آموزش در شهر ریودوژانیرو بارقه ای از امید به همراه داشته است. از سه سال گذشته، مدرسه دولتی “چیکو آنیسیو” روش جدیدی را به آزمایش گذاشته که دانش آموز محور است. هدف، فقط کسب دانش نیست. در این محیط چالش انگیز مهمترین چیزهایی که دانش آموز باید بگیرد تفکر نقادانه، کنجکاوی و توان برقراری ارتباط با دیگران است.

در این دبیرستان دولتی زنگ شروع کلاس به صدا در نمی آید و از حضور و غیاب هم خبری نیست. دانش آموزان یاد می گیرند خودشان اوقاتشان را مدیریت کنند. سنت شکنیِ دیگر این مدرسه این است کلاس درس در مکانی دیگری غیر از کلاس درس معمولی برگزار می شود تا دانش آموزان بیاموزند چگونه در هر محیطی تمرکزشان را حفظ کنند.

در این رویکرد آموزشی، حلقه اصلی دانش آموزان هستند. آنها با کمک همدیگر و بشکل گروهی پروژه هایی طراحی می کنند و روحیه همکاری بینشان تقویت می شود.

آموزش بدون مرز

در آینده کلاس درس منسوخ خواهد شد. سیستم آموزشی و نحوه آموزش تغییرات قابل ملاحظه ای خواهد کرد. ظهور فناوریهای نوین و تکامل وظایف آموزگار ممکن است منجر به این شود که طرح مدارس کاملا تغییر کند و مدرسه با آن چه امروز می شناسیم کاملاً متفاوت باشد.

گراهام براون مارتین، بنیان گذار طرح آموزش بدون مرز (LWF) است. هدف این طرح گردهم آوردن اندیشمندان در زمینه های آموزش و فناوری است تا ایده های خلاق خود درباره آینده آموزش را با هم در میان بگذارند. درسهایی که گراهام براون مارتین طراحی می کند می تواند تصویری از آینده مدارس به دست دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *