تحول در دنیای آموزش با امکان دسترسی آزاد به اطلاعات

تحول در دنیای آموزش با امکان دسترسی آزاد به اطلاعات


بسیاری از کارشناسان آموزش در حال حاضر از فناوریهای جدید و نرم افزارهای آنلاین استفاده می کنند تا چاره ای برای هزینه بالای و در دسترس نبودن برخی منابع آموزشی پیدا کنند. این منابع باز به مردم سراسر جهان کمک می کند به طیف گسترده ای از اطلاعات دسترسی داشته باشند.

بریتانیا؛ طرح «کتاب باز»

اغلب مردم کشورهای در حال توسعه کتاب نمی خرند. در کشورهای توسعه یافته هم قیمت کتابهای درسی و عناوین دانشگاهی بالاست و نمی توان آنها را بسادگی تهیه کرد. کتابهای دیجیتال چه تغییری ایجاد می کند؟ چگونه می توانید اطلاعاتی را که نیاز دارید، بیابید بدون اینکه مجبورشوید یک ریال پول خرج کنید؟ چه می شد اگر می توانستید کتابهای دانشگاهی مورد نیازتان با یک کلیک بر روی اینترنت بخوانید؟

گروهی از دانشگاهیان کمبریج در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفتند انقلابی برپا کنند: انقلاب دسترسی رایگان به منابع. آنها سازمانی غیر دولتی و سامانه ای موسوم به «کتب باز» به راه انداختند.

ایده اصلی این طرح، خلق و ابداع مدلی بود تا کتب درسی و تک نگاشتها (جزوه یا مقاله) بطور رایگان روی نت قرار گیرد. این طرح بویژه برای کشورها در حال توسعه که در آنها تنها، کتابهای ارزان و دیجیتال خوانده می شود، اهمیت دارد. طی بحران اقتصادی «کتاب باز» برای دانشجویان یونان موهبت بزرگی بود.

بطور متوسط، ناشرین انتظار دارند ۲۰۰ نسخه از یک کتاب دانشگاهی را بفروشند. در طرح «کتاب باز» به هر کتاب ماهانه، ۴۰۰ بار مراجعه می شود که هم برای نویسنده و هم برای اساتید دانشگاهی رضایت بخش است.

این پروژه در برطرف کردن موانع یادگیری و کسب دانش بسیار موفق بوده است. تا کنون طرح «کتاب باز» ۴۰ عنوان از آثار برخی اساتید مشهور دانشگاه را منتشر کرده است. این کتابها در بیش از ۱۲۰ کشور، ازجمله در کشورهای آفریقای سیاه و هندوستان، در کلاسهای درس خوانده می شوند.

مصر؛ کارگاه آموزشی ویکی پدیا

در نزدیکی قاهره، پایتخت مصر در کارگاهی موسوم به «برنامه آموزشی ویکی پدیا»، دانشجویانی که درگیر پژوهش و تحقیق دانشگاهی هستند، برای بهتر کردن کیفیت محتوایِ مقالاتِ نسخه عربیِ بزرگترین دائرهالمعارف دنیا با یکدیگر همکاری می کنند. ویکی پدیا مجموعه ای بیش ازچهار میلیون مقاله است که ۲۳ میلیون نویسنده و کاربر در سراسر جهان آن را تهیه و گردآوری کرده اند.

این برنامه خیلی از دانشجویان زن را در مصر جذب کرده است. تقریباً ۹۰ درصد شرکت کنندگان در این کارگاه زنها هستند. یکی از متصدیان این طرح می گوید که در تلاش است شکاف جنسیتی در مقاله نویسی برای ویکی پدیا را کاهش دهد.

پیش از اینکه مقاله ای روی خط برود جمع ویراستاران باید آن را بازبینی کند. بعضی از مقالات بسرعت و طی چند دقیقه پذیرفته می شوند. اما همین فرآیند برای مقاله های دیگر، گاهی ماه ها و سالها طول می کشد.

ایالات متحده آمریکا؛ نقشه مغز انسان با بازی کامپیوتری

در نیویورک، دانشگران به کمک تعداد زیادی از کاربران آنلاین که درگیر بازی ویدئویی «آی وایر» (Eywire) می شوند، نقش سه بعدی ساختارنورون های مغز انسان را می کشند. هر نیمه شب در تایمزاسکوئر نیویورک به مدت ۵ دقیقه پخش آگهی از صفحه نمایش بزرگ این میدان متوقف می شود، و به جای آن برنامه علمی نقشه نورونهای مغز به نمایش گذاشته می شود. این نمایش علمی را نوا هاتن براه انداخته است. وی یکی از طرفداران پروپاقرص بازی علمی «آی وایر» است.

هر کسی به اینترنت دسترسی داشته باشد می تواند با این بازی سرگرم شود. بازی «آی وایر» را مؤسسه پژوهش مغز وابسته به انستیتوی فناوری ماساچوست (“ام آی تی”) در بوستون خلق کرده است.

اگر جورچین (پازل) سه بعدی بسازید و صدهزارها نفر را به بازی با این جورچین مشغول کنید می توانید در مدت زمان نسبتاً کوتاه تمام داده های لازم را گردآوری کنید. هر چه افراد بیشتری بازی کنند، زودتر به نقشه نورونهای شبکیه چشم دست پیدا می کنیم. اسم بازی «آی وایر» هم از واژه «آی» (eye) (چشم) در زبان انگلیسی گرفته شده است.

بازیکنان نه تنها سرگرم می شوند و می فهمند نورون چه شکلی دارد و نورونها چگونه با هم اتصال برقرار می کنند، بلکه در اکتشاف علمی هم سهم دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *