نوآوری در آموزش علوم پایه

نوآوری در آموزش علوم پایه


رشته هایی مانند علم، تکنولوژی و مهندسی وریاضیات موضوعات چهارگانه آموزش در مدارس هستد که به جوانان برای یافتن شعل کمک می کنند. ولی بسیاری از جوانان از آن باز می مانند.چرا؟ چگونه می توان این موضوعات اساسی را بر ای دانش اموزان جذاب کرد؟

در بسیاری از کشورها کارفرمایان در جستجوی یافتن کارکنانی با فارغ التحصیلان رشته های علم و تکنولوژی و مهندسی هستند. براساس پژوهشی در این زمینه برای این رشته ها بیش از یکصد هزار جای خالی برا ی کار وجود دارد. ولی بسیاری از دانشجویان این رشته های تحصیلی، رشته خودرا ترک می کنند. چرا؟ چگونه می شود این رشته هارا جذاب کرد؟

سیستم اموزشی سنگاپور به خاطر نتایج خوب آن بویژه در رشته های مهندسی و علوم طبیعی شناخته شده است. دولت می خواهد که این کشور به مرکزی در زمینه آموزش تکنولوزی مدرن تبدیل شود.از این دانشگاه دیداری داشتتیم.

دانشگاه صنعت یا تکنولوژی نان یانگ، یکی از بزرگترین دانشگاههای صنعتی در جهان است و برای خدمات برتر در حوزه توسعه و پزوهش شناخته شده است. نان یانگ همچنین دوره های اموزشی در رشته های هنر و رسانه به علاقمندان ارائه می دهد.
سنگاپور قصد دارد همزمان با ترویج علوم به شیوه آموزش خلاق هم بپردازد.

برتیل آندرسون رئیس دانشگاه نان یانگ می گوید:“این خیلی مهم آست هر فردی آموزش ببیند که بیاموزد، از اطلاعاتی که در دسترس اوست بهره جوید، کمی مثل یک کارفرما فکر کندویاد بگیرد با افراد دیگر کنار بیاید.بر همین اساس هم ما در دانشگاه نان یانگ تلاش داریم در رشته علوم مهندسی کمی گسترده تر عمل کنیم.”

در دانشگاه نان یانگ غالبا خیلی کم سمینارهای طولانی برای دانشجویان برگزار می شود. دانشجویان خیلی اوقات، بیشتر در گروهای کوچک تکالیف دانشگاهی را انجام می دهند. برای اموزش مهندسی کارفرمایی یک برنامه ویژه وجود دارد که دران بهترین دانشجویان برگزیده می شوند و به انها علاوه بر دروس همگانی، بازرگانی و علوم اجتماعی هم آموزش داده می شود.

یک داشنجو در نان یانگ می گوید: “ یک مهندس باید بداند که چگونه یک کالا تولید می شود وچگونه فروخته می شود. علاوه برآن باید بداند که سیستم جامعه چگونه کار می کند.”

دولت سنگاپور می خواهد در پنجسال آینده ۱۰ میلیون یورو در حوزه پژوهش هزینه کند.دانشگاه نان یانگ بخشی از این بودجه را برای خود تامین گرده است و قصد دارد در حوزهایی همچون انرژی، فناوری نانو و پزشکی پزوهشهایی را انجام دهد.

پرفسور تئو سویاز این دانشگاه می گوید: “این خیلی مهم است که مطالعات دانشگاهی بطور افقی گسترش یابد. دانشجویان باید از محدودیت ها فارغ و قادر به ایجاد تکنولوزی جد ید باشند.به این ترتیب ما در راس تکنولوژی جدید قرار می گیریم.”

هنوز سنگاپور مرکزی برای تکنولوژی، پژوهش و فن آوری نیست، اما در دانشگاه نان یانگ همه مطمئن اند که برای توفیق این هدف در اینده نزدیک تلاش دارند.

بدیهی است که برای تشویق دانش آموزان جهت ورود به رشته های پایه، ایجادجذابیت و سرگرمی در آموزش که بتواند آنها را با دنیای واقعی تطبیق دهد، اهمیت دارد. نگاهی می اندازیم به تجارب آموزشی در این زمینه.

در نیکوزیا، در بخش تقسیم شده بین منطقه حائل سازمان ملل و منطقه تحت کنترل دولت قبرس، توجه نسبی به علوم جالب است. در مرکز رسانه های این منطقه “وایکن تاویتیان” یکی از نمایش های علمی سرگرم کننده اش را که “کاوشکده وایک” نام دارد، به مردم عرضه می کند. کسانی که ممکن است به علم علاقمند باشند و یا تنها قصد لذت از نمایش داشته باشند. ابزار آزمایش های او از چیزهای دورانداختنی تهیه شده است.

نمایش وایکن، راهی است برای نشان دادن پدیده های علمی پیچیده در شکل ساده، سرگرم کننده و زنده و در عین حال با شیوه آموزشی جالب. این نمایش علمی برای هر فردی است که برای فهم موضوع تلاش می کند و از آن لذت می برد.

وایکن تاویتیان درباره کاوشکده خود می گوید: “آنچه در مورد این پدیده جالب است، اینست که این نمایش نه فقط به شکل موجود بلکه می تواند به دفعات و در اشکال دیگر نیز انجام شود و بر محور خود بچرخد.
“ایده اصلی این آزمایش ها، رویکرد عملی به موضوعات آموزشی است. بسیاری از مردم تئوری ها را می شنوند اما ایده ای در مورد نقش آن در زندگی واقعی ندارند. آزمایش های من برای نشان دادن واقعیت پشت این تئوری ها ست. من از آزمایش های عملی به تئوری می رسم.”

وایکن، پژوهشگر سابق فیزیک در دانشگاه ایلی نوی و درگیر در مراحل پیشرفته آزمایش های مربوط به توسعه لیزر بود. با این حال او تصمیم گرفت به کشورش بازگردد و در زندگیش مسیر جذاب تری را در پیش گیرد. اما زمانی که بهقبرس بازگشت، شرایط به آنگونه که انتظار داشت نبود. به دلیل وخامت وضع اقتصادی شغلی به دست نیاورد و او اکنون برای حمایت مالی خانواده اش مشغول بازکردن یک نان پزی است.

وایکن می گوید: “من در اینجا نمایش های علمی ام را برای جذب کودکان و آموزش علوم غذایی به آنها انجام می دهم. زیرا پخت و پز جنبه های علمی زیادی دارد. به ویژه در زمینه دانش های دماپویایی، بیوشیمی و فیزیک.”

با وجود دوران سختی که وایکن می گذراند، نه تنها از عشق به آموزش علوم باز نمانده، بلکه بیش از همیشه به اهمیت و ضرورت برجسته کردن آن باور دارد.

ویکن تاویتان اضافه می کند: “من می خواهم که تلقی فرزندانم از علم و کنولوزی به عنوان موضوعاتی سرگرم کننده و جذاب باشد. آنها مصرف کننده ساده این تکنو
لوزی نیستند خوب می دانند که چطور باید آنها را فهمید و به کار گرفت و چگونه بوجود امده اند.. انها مهمترین چیزها را دراین مورد می دانند و می توانند ان را بیشتر توسعه دهند.”

مثال نانوایی این سوال را برای ما پیش می اورد که چگونه می توانند فارغ التحصیلان رشته های علوم، تکنولوزی و مهندسی به بازرگانی علاقمند شوند؟
در روسیه دولت پول زیادی در یک برنامه سرمایه گذاری کرده که درآن مهندسان و بازرگانان برای انطباق دانش خود با بازرگانی مدرن آموزش می بینند.

اسکولکو وا یکی ازمراکز فن آوری روسیه است که حدود چهار سال پیش تاسیس شد . دولت برای پروژه ای در این مرکز بیش از ۲ میلیارد یورو سرمایه گذاری کرد. موضوع آموزش، کانون این پروژه است .در پائیز امسال انستیتوی تکنولوژی و بازرگانی اغاز بکار می کند. . از سال ۲۰۱۲ در برنامه ازمایشی ۲۰ دانشجو در رشته های مهندسی کامپیوتر و انرزی اموزش می بیند. این مرکز به گفته مدیران آن قصد دارد دراینده به شهرت جهانی در زمینه تکنولوژی و فن آوری دست یابد.

“برای خیلی ها امروزه روشن نیست که وقتی می خواهیم یک اقتصاد ملی مناسب داشته باشیم و بخواهیم کنترل بازار اقتصاد در اختیارمان باشد باید به تکنولوژی احاطه داشته باشیم.”

وقتی ساختمان جدید اماده شود، می توانند یکهزار و دویست دانشجو در برنامه کارشناسی ارشد تحصیل کنند. این طرح که اسکولتک نام دارد، از دانشگاه ماسوچوست ایده و تاثیر گرفته است.

ایلیا دوبینسکی درباره برقرای رابطه بین بازرگانی و علم که از اهداف این موسسه است، می گوید: “این تقریبا غیر ممکن است که بتنهایی یک ایده را به پایان برسانی . افراد با توانایی های مختلف برای انجام کار لازمند. باید با سرمایه گذاران صحبت کرد. مهندسانی از حوزه های مختلف پیدا کرد. نیاز به یک فروشنده خوب است. کشورهای دیگر در این زمینه ازما جلوترند. ما باید زمینه های فعالیت در حوزه بازرگانی مدرن را کاملا تغییر دهیم.”

دانشجویان می توانند هم اکنون درموسسه اسکولکووا می توانند اموزش و تمرین در این زمینه ها داشته باشند. آنها می توانند از نتایج یک پروژه پژوهشی درزمینه توسعه بازرگانی بهره جویند.

آندره ایگوروا از اسن موسسه می گوید: “ما به دانشجویان کمک می کنیم که دانش خودرا در تمرین بکار گیرندو تکنولوزی را به حوزه کسب و کار وارد کنند. این هدف اسکولکوواست.”

اکنون سرمایه گذاران خصوصی و همکاران اسکولکووا علاقمندند که ببینند چه ایده هایی از نتیجه فعالیت این موسسه بدست می اید. وقتی انها پاسخی برای مسائل مهم علمی، اقتصادی، بازرگانی و اجتماعی ارائه دهند، شرگت ها می توانند بطور مستقیم از نتایج تحقیقات آنها مطلع شوند. در حال حاضر بیش از هفتصد شرکت در فعالیت های پزوهشی اسکولکوا شرکت دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *