چگونه به کودکان جرأت خطا کردن را بیاموزیم؟

چگونه به کودکان جرأت خطا کردن را بیاموزیم؟


برخی کودکان آنقدر از اشتباه می ترسند که حتی از آزمودن چیزهای تازه فرار می کنند. آموزگار چگونه می تواند به آنها کمک کند از اشتباه خود درس بگیرند و دوباره تلاش کنند؟ در این برنامه، نگاهی می اندازیم به سه روش آموزشی در بریتانیا، مکزیک و ایتالیا که دانش آموزان را ترغیب می کند که با آزمون و خطا بیاموزند، جرأت خطاکردن را داشته باشند و از اشتباهاتشان درس بگیرند.

بریتانیا؛ درسهای شکست در دنیای مجازی برای زندگی واقعی

بازیهای کامپیوتری یکی از چیزهایی است که به کودکان می آموزد خطا کردن بخشی از فرایند یادگیری است. زیرا در آنها اشتباه کردن فرصتی است برای آزمودن. کسی که بازی کامپیوتری می کند اگر هم بار اول اشتباه کند به تلاش ادامه می دهد.

استیو هریس مشاور آموزشی موسسه «Wellbeing Education» عاشق بازیهای کامپیوتری است. وی اصول این بازی را درآموزش بکار می برد.

هریس، دو الی سه بار جلسه ماهانه با آموزگاران دارد و با استفاده از بازیهای ویدئویی آنها را با ابزارهایی آشنا می کند که می توان برای بهره گرفتن از اشتباهات به کار برد. از نظر او نکته اصلی برای تبدیل اشتباه به تجربه مثبت، انگیزه دادن است.

تفاوت بین شکست در دنیای واقعی و شکست در دنیای مجازی چیزی است که آموزگارها در کلاس همیشه شاهد هستند. کودکان خطر نمی کنند چون شکست در برابر دیگران رخ می دهد و آنها را دچار حس شرمندگی می کند.

در نهایت مهم این است که دانش آموز بیاموزد شکست در دنیای واقعی به این معنی نیست که بازی تمام شده است.

مکزیک؛ آموختن خطا کردن از طریق هنر

در شهر مریدای مکزیک اشتباه کردن زیباست. در آموزشگاه آبلا (Habla) دانش آموز زبان را با امتحان یاد نمی گیرد، بلکه تلاش می کند اثری هنری خلق کند.

کرت ووتون، یکی از مؤسسان آموزشگاه آبلا، یکی از هواداران پروپاقرص خطر کردن و آزمودن در آموزش است. در اینجا هر نوع نقص و اشتباه رواست. زیرا گامی ضروری برای رسیدن به موفقیت است. به همین دلیل از دانش آموز انتظار نمی رود که همیشه موفق باشد.

در این کلاس درس، دانش آموز واژه ها و دستور زبان را از حفظ نمی کند، بلکه درگیر اجرا می شود. خطا کردن، تنبیهی در پی ندارد، بلکه فرصتی است برای یادگیری. نقش آموزگار در این میان، راهنمایی دانش آموز طی این فرآیند است. معلم به او می گوید که لازم نیست شعری که می نویسد معنی مشخصی بدهد، بلکه می تواند ابهام داشته باشد.

دانش آموزان نظراتشان را به یکدیگر می گویند تا معلوم شود چه چیزهایی اشتباه است یا می تواند بهتر شود. این محیط هنری به آنها امکان می دهد به جای اینکه نگرانی های کوتاه مدت شبیه به امتحان داشته باشند درگیر پروژه های پیچیده و چند لایه شوند.

در اینجا این دانش آموزان جوان خلاقیتشان را با نوشتن شعر هایکو بهتر می کند. نوشتن هایکو هیچ قاعده ای ندارد و دنیایی از امکان را در برابر آنها قرار می دهد. دانش آموزان بعد از آزمودن ترکیبهای مختلف و گفتگو در مورد چند پیش نویس، بالاخره هایکویی را که از همه بیشتر می پسندند انتخاب می کنند.

ایتالیا؛ باخت در فوتبال چه درسهایی برای زندگی دارد؟

می توانیم از خطاها و حتی شکستهایی که در زمان وقوع، فاجعه بار به نظر می آمدند، درس بگیریم و آنها را به تجربه های مثبت تبدیل کنیم.

بازیکنان تیم فوتبال موسوم به «اکسلسیور» (Excelsior) در بولزانو ایتالیا سعی می کنند ببینند اشتباه در زمین فوتبال چگونه می تواند درس های گرانبهایی برای زندگی داشته باشد.

این تیم در چارچوب انجمن «لا استرادا دِر وِگ» (جاده) شکل گرفته است که به ورزش بعنوان راهی برای بهتر کردن کیفیت زندگی نگاه می کند. در بازی فوتبال کودکان اصول برابری، رعایت عدالت، احترام و پذیرش همگانی را می آموزند و به دیگران هم یاد می دهند، حتی اگر بازی را ببازند.

بازیکنان این تیم با یادآوری خطاهای خود لبخند می زنند، زیرا این خطاها باعث شده آنها یاد بگیرند ارزش یک بازی در نتیجه نهایی نیست، بلکه در روندی است که طی آن به نتیجه رسیده اند. مهم این است که تمام تلاششان را کرده اند و قواعد را هم زیر پا نگذاشته اند. این درسی است که در زندگی واقعی نیز اعتبار دارد.

در دنیای فوتبال این تیم برخلاف جریان غالب حرکت کرده و پدیده ای رسانه ای شده است. هدف آنها برنده شدن نیست. آنها قهرمان شکست در زمین هستند و البته قهرمان بازی جوانمردانه. بازیکنهای این تیم به خاطر شوق و حس تعهدشان به تیم، معروفیت رسانه ای پیدا کرده اند. مهارت بازیکن ها شرط عضویتشان در تیم نیست و هیچ بازیکنی بازیکن ذخیره نیست. همه، بازیکن اصلی هستند، چه خوب بازی کنند چه بد. کوچکترین بهبود در بازیِ هر بازیکن، برای تیم حکم پیروزی در زمین را دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *